Nordland SV i samtale om næring og samferdsel

Publisert av: liv-dagrunn.andreassen Publisert: 29. november 2024
Oppdatert: 29. november 2024
Lesetid: ca. 2 min

28. november deltok Nordland SV i panelsamtale på Samferdselskonferansen i Salten 2024. Samtalen dreide rundt spørsmålet «henger Salten godt nok sammen, og tok utgangspunkt i konseptutvalgutredningen (KVU Nord-Norge) for transport i Nord-Norge fra 2023.

Fra venstre: Regiondirektør for NHO Nordland, Hans Christian Hansson (panelleder), Willfred Nordlund (SP) – leder for Stortingets næringskomité, Linda Helen Haukland (KrF) – fylkesvaraordfører i Nordland, Simen A Singstad Knutssøn – bystyrerepresentant for Bodø SV og medlem i fylkesstyret for Nordland SV og Marianne Dobak Kvensjø (H) – Fylkesråd for transport og infrastruktur.
Foto: Roar Wiik / NHO Nordland.

Simen sin oppsummering av etter konferansen

KVU Nord-Norge forsøker å se hele landsdelen, og alle transportbehov i sammenheng, men lykkes bare delvis med dette målet. Hovedfokuset i utredningen er på vei, selv om andre transportmetoder også nevnes. Utredningen tar også i alt for liten grad stilling til tiltak som kreves for å nå klimamålene, eller behovet for å styrke beredskapspolitikken i nord! 

I oktober 2024 kom den eksterne kvalitetssikringen av KVU Nord-Norges konseptuelle valg og tiltakspakker. Kvalitetssikringen ble gjennomført av Marstrand AS og Høgskolen i Molde, og disse anmodet Samferdselsdepartementet å gå for null-alternativet. Altså at infrastrukturen i Nord-Norge forblir i stor grad som i dag de neste 40 årene. Bakgrunnen for anmodningen er at det skal være samfunnsøkonomisk ulønnsomt å utvikle Nord-Norge, gitt forventet utvikling i framtiden. 

Simen A Singstad Knutssøn.  Foto: Malin Lundbakk.
Simen A Singstad Knutssøn. Foto: Malin Lundbakk.

Nordland SV vil satse på Nord-Norge

Nordland SV er uenig med kvalitetssikrerne og mener at tiden nå er inne for å satse på Nord-Norge. Transportmulighetene må styrkes med mål om bedre totalberedskap, mer klimavennlige løsninger og bedre forhold for Nordlendingene. 

Nordland har flere flaskehalser langs vei og bane, noe som gjør at samfunnet vårt er sårbart. Utredningen kommer med noen forslag til hvordan dette kan håndteres, men det krever videre oppfølging i planer og budsjett. 

Nordland har også det markant høyeste antall dødsulykker per kjørte kilometer i Norge, og ligger 50% over landsgjennomsnittet. Statlig finansiering til oppgradering av veiene i fylket vil være helt nødvendig for å sikre veiene våre, ikke bare for krisesituasjoner, men også for hverdagen. 

I Nordland fylke er det 4050 kilometer med fylkesvei, og standarden på disse er dårligere enn statlige veier. For å trafikksikre hele fylket vårt er vi avhengige av at staten gjør nødvendige overføringer til fylket – og at fylket gjør nødvendige prioriteringer for tryggere hverdagsveier.