Verbaler fra Nordland SV til statsbudsjettet 2025

Publisert av: liv-dagrunn.andreassen Publisert: 08. oktober 2024
Oppdatert: 14. oktober 2024

Når SV forhandler med regjeringen om budsjett, er det også rom for å forhandle fram politiske gjennomslag. Verbalforslag til statsbudsjetter tallfester ikke pengebruk, men handler om å få noe utredet, lovfestet, endret, fremskyndet/utsatt eller stanset.

Her er Nordland SV sine 2 verbaler til statsbudsjettet 2025.

1. Støtte til omstilling av ferger og hurtigbåter

Nordland fylke utlyste anbudsrunder bl.a på samband i Gildeskål og Meløy, men fordi leverandøren la til grunn lav-/nullutslipps-løsninger som økte prisen, har fylket lyst ut sambandene på nytt.

Dekket på bilferge sett ovenfra og ut mot fjorden og fergeleiet.
Omstillingen av ferger og hurtigbåter går svært tregt fordi det koster masse penger.

Kunne kuttet over to tusen tonn CO2-utslipp

Nordland kunne kuttet over to tusen tonn CO2-utslipp bare på disse to anbudene, men anbudsrunden ble altså avlyst pga. pris. Nordland har totalt tjue fergesamband og nitten hurtigbåtsamband som fortsatt skal omstilles, og totale utslipp er enorme. Den kommende forskriften må fremskynde, ikke forsinke omstillingen, og må derfor inkludere samband som blir lyst ut nå.

I første omgang en verbal som slår fast at fremtidig forskrift om kompensasjon til lav-/nullutslipps- løsninger på hurtigbåt og ferge også gjelder anbud som lyses ut nå, og ikke bare anbud som lyses ut etter at forskriften har trått i kraft.

2. Utvinning av havbunnsmineraler

Fylkesleder for Nordland SV, Jitse Buitink, forklarer den andre verbale i korte trekk.

Regjeringen har lagt forslag til utlysning av første konsesjonsrunde for havbunns-mineraler på offentlig høring med frist 26. september, og sikter mot tildeling av utvinningstillatelser allerede våren 2025.

Nordland SV ber de som forhandler for partiet om å forhandle frem en utsettelse av utsetter prosessen med åpning for utvinning av havbunnsmineraler til etter valget 2025.

Mangelfull og negativ konsekvensutredning (KU)

Det er gjennomført en KU av utvinning av havbunnsmineraler, men utredningen gjelder et område halvannen gang større enn Norges landareal, og er svært mangelfull.

Flertallet av høringssvar var negative:

Regjeringens standpunkt er at ytterligere utredning skal skje ifm utvinningstillatelser. Dette vil åpne ytterligere en front i miljøkampen, og vi risikerer å måtte kjempe for å redusere, heller enn å stanse, ødeleggelse av havbunnen, på samme måte som med oljeindustrien. Dette er et strategisk spørsmål, men heller enn å akseptere åpningsprosessen nå, kan vi håpe at en utsettelse til etter neste års valg vil gi SV en forhandlingsposisjon som lar oss hindre dette permanent.

Verbal 3 og 4 som tillegg

Etter alt regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett for 2025 i begynnelsen av oktober, sendt Nordland SV inn 2 tilleggs-saker.

Verbal 3 – kvoteflyktninger

Antallet kvoteflyktninger foreslått av regjeringen er jo på grensen til latterlig, dette er jo helt klart mennesker som har størst behov for bosetting. Det argumenteres fra regjeringen at kommunene ikke har kapasitiet til å bosette flere. Det er selvfølgelig press på tjenesten, samtidig har de aller fleste kommunene i Norge bygd opp sine tjenester innenfor voksenopplæring og flykningetjeste, og det vil bidra til at vil kunne fortsette å bosette flyktninger, både kvoteflykninger og Ukrainere.

Verbal 4 – kommuneøkonomi

Norske kommuner opplever en stor krise, og svært mange kommuner går mot store medforbruk i 2024. Med høy lønn og prisvekst vil mange kommuner slite med å få busjettene i 2025 til å gå opp, uten omfattende kutt for de som trenger kommunen mest. Kutt vil kraftig gå ut over det forebyggende arbeidet og mange viktige tjenester for både barn, unge og eldre i hele landet.

Her finner du våre topp 3 til tallbudsjettet.