Nordland SV har levert 5 innspill til statsbudsjettet, 3 konkrete til tallbudsjettet og 2 verbalforslag. I denne korte artikkelen finner du oversikten over det vi har valgt å prioritere øverst på lista.
Nordland har en stor utfordring med ungdom i utenforskap, og en av gruppene dette gjelder er ungdom med funksjonsnedsettelser. For denne gruppen er det særlig at bygg og uteområder er tilgjengelige uansett funksjonsnivå. Både Fauske kommune og Nordland Fylkeskommune har støttet prosjektet siden starten i 2013, og har gått inn med betydelige midler for å utvikle et barrierefritt bygg for denne gruppen. Begge har signalisert ønske om et spleiselag med staten. Samarbeidsavtaler også med Nord Universitet, Nordområdesenteret, Arran Lulesamisk senter og Sametinget.
Sjunkhatten Folkehøyskole ble første gang nevnt i merknads form i statsbudsjettet i 2014, og har siden levert oppdaterte og godkjente søknader til Utdanningsdepartementet hvert år, men dessverre ikke blitt prioritert av Folkehøyskolerådet. Har fått øremerkede midler på statsbudsjettet til planlegging m.v. flere ganger, og har samlet egenkapital på flere titalls millioner. Prosjektet er ferdig planlagt, klart til realisering, og Nordland SV har godt eierskap til saken.
Og dessuten, kun 5 av 85 folkehøgskoler ligger i Nord-Norge.
Når staten går inn og verner områder, må den også ta ansvaret for forvaltningen. Det blir lite vern og skjøtsel når det mest basale ikke er tilstede, det hadde vært et lang bedre vern om disse områdene uten Nasjonalpark status, da besøks trykk og oppmerksomhet uten plan og veiledning blir veldig feil.
Om hovedprioriteringer i Klima- og miljødepartementets budsjett for 2024 sier regjeringen:
Regjeringa er i gang med eit nasjonalparkløft for å vareta nasjonalparkane som representerer det aller flottaste vi har av natur i Noreg. Nasjonalparkane er viktige fordi dei tek vare på heilskapen i økosystema, dei gjev vern av store område der naturen får større sjanse til å tilpasse seg dei klimaendringane som skjer, og dei gjev langsiktig vern mot inngrep som kan øydeleggje livsviktige område for plantar og dyr. Det er nødvendig med førebygging og varetaking, og regjeringa sette i 2023 av auka midlar for ei styrkt forvaltning av nasjonalparkane, som er foreslått vidareført i 2024.
Prosjektet Fremtidens Hurtigbåt er gjennomført i fellesskap mellom de fire
fylkeskommunene Vestland, Trøndelag, Finnmark og Nordland fra 2020-2024 i to spor:
Hydrogenfremdrift fremstår imidlertid vanskelig å realisere, og inngår ikke i dette innspillet.
Utviklingsløpet med energieffektive skrog har så langt vist opptil 50% energibesparelse.
For mange samband vil dette bety overgang til batteri, og dermed nullutslippsdrift. Estimerte kostnader for bygging av nytt fartøy, testing og pilotering er om lag 350 mill. Dette har fylkeskommunene ikke økonomisk handlingsrom til å gjennomføre uten statlig kompensasjon for merkostnader. Etter fradrag for restverdien på fartøyet og delkompensasjon fra Enova av differansen mellom investering og restverdi
gjenstår om lag 200 millioner. Vi foreslår en 50/50 fordeling mellom fylkene og staten.
Prosjektet har tidligere fått utviklingsmidler over Miljødirektoratets Hurtigbåtprogram i revidert nasjonalbudsjett (RNB), der prosjektet ble tildelt femti millioner. Dette kan gi tilskudd til pilotrealisering av energieffektive skrog, som er den delen av prosjektet som lar seg realisere enklest og raskest.
Nordland, Vestland, Finnmark og Trøndelag fylkeskommuner tok støtten i RNB positivt, og signalene er at de nå vil forplikte seg til bygging hvis staten setter av ytterligere femti millioner på toppen av RNB
Anbudsdokumentene ligger klare, men kan ikke brukes hvis prosjektet må vente
til 2025 på finansiering.
Nordland SV har også levert 2 verbaler til forhandlinger om statsbudsjettet, grønn omstilling av ferger og hurtigbåter og stopp i utredning om utvinning av mineraler på havbunnen. I tillegg har vi levert 2 saker etter at forslag til statsbudsjett ble lagt fram av regjeringen.