ForsideKrever at samferdselsministeren gjør om Avinors vedtak
Krever at samferdselsministeren gjør om Avinors vedtak
Publisert av: Ina Nyås MoePublisert: 03. februar 2022 Oppdatert: 03. februar 2022Lesetid: ca. 2 min
Christian Torset (SV) reagerer sterkt på at Avinor ønsker å utsette flyttingen av flystripa.
– Prosjektet med ny flyplass er allerede utsatt to ganger, og det haster nå, ikke bare for Bodø, men for hele regionen. Vi trenger å få denne infrastrukturen på plass både av hensyn til eksport, næringsutvikling, attraktivitet og samferdsel i regionen, sier Torset.
Forrige uke steppet Torset inn som vara for stortingsrepresentant Mona Fagerås på Stortinget, og sendte et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hvor han krever at ministeren går i dialog med Avinor for å få prosjektet tilbake til den opprinnelige planen.
– Jeg ønsket å sende et tydelig signal til ministeren om at det å få Ny by – ny flyplass-prosjektet tilbake til den opprinnelige tidsplanen bør være øverst på prioriteringslista hans akkurat nå. Samferdselsministeren bør stille tydelige krav til Avinor om at de må holde seg til fristen. Det er ikke akseptabelt at Avinor går bort fra noe som er bestemt av både Stortinget og regjeringen, mener Torset.
Utsettelsen går utover folk flest
Han mener at statsråden bør sørge for at Avinor står ved avtalene som er inngått og realiserer Stortingets vedtak.
– Bodø kommune har gjort store investeringer i prosjektet, og nok en utsettelse har konsekvenser for byutvikling, kommuneøkonomi og for folk flest. Den nye, bærekraftige bydelen er under full planlegging og skal løse både arealutfordringer og klimautfordringer i Bodø. Ny by-prosjektet får oppmerksomhet fra hele verden og er et viktig prosjekt for å gjøre kommunen attraktiv, sier Torset.
Han stilte derfor dette spørsmålet skriftlig til ministeren:
«Avinor har bestemt seg for å utsette realisering av ny flyplass i Bodø. Dette er meget alvorlig i seg selv, men i tillegg er konsekvensen at ny by -prosjektet forsinkes. Det haster å få gjort noe med flyplassen i Bodø og forsinkelsen Avinor legger opp til kan få negative konsekvenser for trafikkavviklingen. Vil ministeren gå i dialog med Avinor for å få prosjektet tilbake til den opprinnelige vedtatte tidsplanen?»
Ikke fornøyd med svaret fra ministeren
Denne uken fikk han svar fra ministeren.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård skriver blant annet: «som følge av pandemien har Avinor effektivisert driften og redusert og utsatt investeringsprosjekter i hele landet».
Ministeren skriver også : «I Hurdalsplattformen har regjeringen vist til at den vil videreføre og styrke Avinor-modellen for å drifte og videreutvikle flyplasser i hele landet. I Prop. 1 S (2020–2021) er det vist til at Samferdselsdepartementet vil vurdere ytterligere tiltak overfor Avinor. Det er tett dialog mellom Samferdselsdepartementet og Avinor om den økonomiske situasjonen i selskapet, medregnet saken om flyttingen av Bodø lufthavn. Regjeringen har fortsatt mål om at Stortingets vedtak om bygging av flyplass skal følges opp, og at ny flyplass skal realiseres. Jeg følger situasjonen nøye og vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Torset er ikke helt fornøyd med svaret.
– Avinor har fått mange milliarder i krisepenger i forbindelse med korona, og kan ikke begrunne utsettelsen med pandemien. Hvis ikke Avinor vil oppfylle sitt samfunnsansvar, må regjeringen komme på banen, mener Torset.
Han peker på at det haster å få på plass prosjektet.
– Ny flyplass i Bodø er en nødvendighet som må på plass så raskt som mulig. Det er ikke holdbart at Avinor utsetter byggingen, for da settes byutvikling, samfunnsutvikling og utvikling av hele Nordland på vent i en tid da det skal gjøres enorme investeringer i hele fylket, sier Torset.
Her kan du lese hele svaret til samferdselsministeren
En flytting av Bodø lufthavn vil frigjøre areal til byutvikling. Målet med prosjektet er å bidra til en positiv byutvikling og styrke den regionale utviklingen. Nytten i prosjektet oppstår i hovedsak gjennom reduserte transportkostnader for befolkning og næringsliv sammenliknet med et alternativ der byutviklingen skjer lenger unna sentrum.
Den nye lufthavna skal finansieres av Avinor AS (Avinor), staten og et lokalt bidrag. I stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2022–2033 (NTP), jf. Meld St. 20 (2020–2021) og Innst. 653 S (2020–2021), er det prioritert 3,1 mrd. kr i statlig bidrag til prosjektet, inkludert statlige følgekostnader. I statsbudsjettet for 2022 er det bevilget 200 mill. kr til Avinor til videre planlegging og vedtatt en kostnadsramme for den nye lufthavna på 6,293 mrd. kr. Kostnadsramma inkluderer ikke tomtekostnader for den nye lufthavna. I Prop. 1 S (2021–2022) er det også presentert en finansieringsplan og fordeling av kostnadsrisikoen for den nye lufthavna. Kostnadsramma, finansieringsplanen og risikodelingen bygger på en ekstern kvalitetssikring (KS2) utført på oppdrag av Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet.
KS2 tok utgangspunkt i føringene fra NTP om at Avinors bidrag til den nye lufthavna skal legge til grunn de investeringskostnadene som ville vært nødvendige for å videreføre dagens lufthavn de nærmeste årene, samt de fordelene Avinor oppnår med den nye lufthavna. Med dette som utgangpunkt beregnet KS2 Avinors bidrag til den nye lufthavna til 2,2 mrd. kr. Avinor har selv satt et tak på selskapets bidrag på 1,8 mrd. kr ut fra selskapets økonomiske situasjon. I Prop. 1 S (2021–2022) er det redegjort for Avinors økonomiske situasjon som følge av pandemien, og det er vist til at det er Avinor som skal fatte et endelig utbyggingsvedtak for den nye lufthavna. Avinor kunngjorde 20. januar 2022 at beslutningen om et utbyggingsvedtak er utsatt med 12 måneder. Avinor viste til selskapets økonomiske situasjon og framtidig usikkerhet som følge av pandemien som grunnlag for beslutningen. Avinor fant det derfor ikke forsvarlig å påta seg risikoen ved å fatte en investeringsbeslutning nå.
Avinor er organisert som et aksjeselskap, og det er styret som er ansvarlig for forvaltningen av selskapet, herunder hvor mye og hvor det skal investeres. Som følge av pandemien har Avinor effektivisert driften og redusert og utsatt investeringsprosjekter i hele landet. Situasjonen er krevende, og det har ikke vært mulig for Avinor å oppfylle kravet i vedtektene om 40 pst. egenkapitalandel. Samferdselsdepartementet har akseptert at Avinor kan underskride egenkapitalkravet i vedtektene til og med 31. mars 2022. Det er behov for investeringer på dagens lufthavn de nærmeste årene, blant annet i rullebanen. Avinor har informert meg om at selskapet fortløpende vurderer tiltak som må gjøres for kunne drive Bodø lufthavn sikkert og stabilt. En utsettelse på 12 måneder kan ifølge Avinor medføre behov for økt vedlikehold av dagens rullebane, men omfanget må vurderes ut ifra tilstanden til rullebanen år for år.
I Hurdalsplattformen har regjeringen vist til at den vil videreføre og styrke Avinor-modellen for å drifte og videreutvikle flyplasser i hele landet. I Prop. 1 S (2020–2021) er det vist til at Samferdselsdepartementet vil vurdere ytterligere tiltak overfor Avinor. Det er tett dialog mellom Samferdselsdepartementet og Avinor om den økonomiske situasjonen i selskapet, medregnet saken om flyttingen av Bodø lufthavn. Regjeringen har fortsatt mål om at Stortingets vedtak om bygging av flyplass skal følges opp, og at ny flyplass skal realiseres. Jeg følger situasjonen nøye og vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte.