Andøy SVs partiprogram 2023-2027

Du og alle innbyggerne i Andøy er Andøy kommune, og kommunen er til for oss alle. Vi mener at Andøy må være en kommune der alle har like muligheter, uansett hvem de er og hvor mye penger de har. Derfor jobber SV for et sosialistisk samfunn – et samfunn bygd på folkestyre, rettferdig fordeling og likeverdige levekår for alle mennesker.

Vi vil jobbe for et mer inkluderende og sosialt bærekraftig lokalsamfunn som ivaretar behovene til innbyggerne i Andøy. Da trenger vi en sterk offentlig sektor med høy kompetanse og et mangfoldig tjenestetilbud. Det mener vi vil redusere utenforskap og ensomhet og styrke tillit, inkludering og mangfold i alle aldre og livsfaser.

Sammen må vi ta vare på andøyfolket og legge til rette for at folk trives og blir boende i kommunen vår. Da må vi ha en lokalpolitikk som skaper trivsel, bolyst og arbeidsplasser.

Barn og ungdom

Alle skal ha en god oppvekst. Derfor må vi jobbe for å redusere og forebygge ensomhet og utenforskap blant barn og unge. Det er viktig at barn og unge i Andøy føler seg ivaretatt, hørt og at de møter trygge voksne med kompetanse om barn og ungdom.

Vi vil ha flere sosiale møteplasser, spesielt for barn, ungdom og unge voksne i kommunen. Det er viktig at vi tilby fritidstilbud som er både givende og interessant for unge i alle aldre, hvor ingen opplever at de faller utenfor.

Barnehager og skoler er essensielle institusjoner i samfunnet og nødvendig for både å ta vare på nåværende innbyggere og for å rekruttere tilflyttere. Vi trenger nok barnehageplasser og gode og trygge skoler på riktige plasser i kommunen.

Helse og omsorg

Alle skal bli tatt vare på. Derfor vil vi ha flere helsefagarbeidere, leger og andre som jobber med helse i kommunen.

Kommunale tjenester innen helse og omsorg er avhengig av et godt lokalsykehus som et nødvendig tillegg til primærhelsetjenesten. Det er spesielt viktig at akuttberedskap og fødetilbud opprettholdes på Stokmarknes, da dette allerede ligger for langt unna Andøy kommunes innbyggere og avstanden ikke må bli lengre.

Andøy kommune skal være god på forebygging og helsefremmende tiltak, slik at Andøys innbyggere kan leve selvstendig og aktivt bidra i samfunnet i størst mulig grad.

Eldreomsorg

Andelen av befolkningen som er over 80 år er økende i Andøy. Behovet for ressurser i helse-og omsorgstjenestene i denne aldersgruppen øker, og vil fortsette å øke.

For å kunne gi et anstendig og verdig tilbud til de pleietrengende eldre, kreves det at det er nok folk på jobb i eldreomsorgen.

Sosiale tjenester

Ulikhetene i samfunnet øker. Det er viktig å forebygge sosiale problemer, som fattigdom, ensomhet og utenforskap, slik at det ikke utvikler seg til helseproblemer. Boligsosialt arbeid – å hjelpe vanskeligstilte på boligmarkedet, er en viktig del av å utjevne forskjellene i samfunnet. En forsvarlig og verdig bolig bidrar til å skape stabilitet og økt livskvalitet, som gir økt mulighet for sosial inkludering og deltakelse i samfunnet.

Miljø og natur

Vi må redusere klimautslipp og hindre tap av naturmangfold. For å få til dette, må vi tenke globalt og handle lokalt. Vi mener det er viktig å se miljøpolitikken i sammenheng med industri, næringsliv og samferdsel.

Kommunene er en av de viktigste forvalterne av våre naturverdier. Det er viktig å ta vare på både utmark, innmark og ikke minst havet.

Kommunen har ansvar for at kloakk og vann blir håndtert på en miljøvennlig og trygg måte som ikke er til skade for hverken naturen eller folk. Den kommunale vannforsyningen preges av gammel standard og dårlig vedlikehold. Tilgang på rent vann er en menneskerettighet.

Næringsliv og arbeidsplasser

For at folk skal bo i kommunen vår og flytte hit, trenger vi gode arbeidsplasser. Vi i Andøy SV skal sammen med innbyggerne finne gode løsninger for at kommunen skal fortsette å være et godt sted å bo og jobbe.

Vi skal jobbe for at infrastrukturen er tilstrekkelig for å sikre driften og for å legge til rette for utvidelser for bedrifter som både er etablert og som er i ferd med å etablere seg. Særlig gjelder dette bedrifter som er fremtidsrettet med stabile arbeidsplasser som passer inn i SVs miljøprofil. Vi mener at kommunen må hjelpe bedrifter som er opptatt av miljø for å ha gode arbeidsplasser i kommunen.

Fiskeri

Andøy er en fiskerikommune. Fiskerinæringa er den største næringa i kommunen. Vi skal arbeide jevnt og fremtidsrettet for å legge til rette for fiskeriene. Dette gjelder både fiskeflåten og næringa knyttet til denne.

For at fiskerinæringa skal fungere og utvikle seg, treger vi utbygging av Andenes havn slik at vi kan ta imot større båter. Kommunen må bidra med sin del for å kunne nyttiggjøre denne store satsingen. Bedrifter i havna skal lyttes til og kommunen må skaffe tilveie de midlene som trengs for å få dette til.

Vi trenger fiskere og fisk både nå og i framtiden.

Landbruk

Landbruket er en av våre viktigste næringer, og er særdeles viktig for matberedskap og selvforsyning. I en tid med klimaendring og krig er det større usikkerhet for om vi får fortsette med internasjonal handel av mat og innsatsmidler til landbruket. Vi må sikre at vi kan fø våre egne innbyggere med mat vi produserer selv, og vi må sikre at bonden kan få drive landbruk på best mulig måte.

Andøy kommune som arbeidsgiver

Andøy kommune er den største arbeidsgiveren i kommunen. Kommunen spiller derfor en stor rolle i å legge til rette for gode arbeidsplasser med godt arbeidsmiljø for at folk skal ønske å bo i og flytte til Andøy. Vi mener at Andøy kommune må bli bedre på å ta vare på de som allerede er ansatt. Gode arbeidsforhold med dyktige ledere vil gi økt trivsel og bedre kvalitet på tjenestene.

Vi vil at de som jobber i kommunen skal ha lyst til å bli værende i jobben sin. Tilrettelegging for kompetanseheving blant ansatte i kommunen vil kunne bidra til blilyst blant de ansatte og heve kvaliteten på de kommunale tjenestene.

Turisme

Turismen gir mange arbeidsplasser i Andøy og er med på å øke tilbudene for innbyggerne. Vi vil at kommunen skal ivareta de små aktørene i turistbransjen og anerkjenne den daglige jobben de gjør med å tilrettelegge for turistene og skape gode opplevelser.

Det er naturen som har hovedrollen i turistnæringen i Andøy. Det er viktig at vi skjermer sårbare områder mot skader på naturen. Vi mener det er riktig å begrense økningen av dagsturister fram til kommunen har etablert tilstrekkelig vern mot overforbruk, søppelhåndtering, sanitæranlegg og annen nødvendig infrastruktur.

Vi mener en turistskatt som belaster kjørende turister kan bidra til å finansiere dette. Vi mener ikke at turistskatten skal legges på overnatting, fordi det er nettopp overnattingssteder vi trenger mer av. Vi vil ha en turistpolitikk som stimulerer flere til å bli her lengre enn bare en halv dag.

Samferdsel

Kollektivtransport er et fylkeskommunalt ansvar. Andøy SV vil jobbe opp mot fylket for å styrke kollektivtilbudet i Andøy.

Busstilbudet i kommunen er for dårlig. Vi mener at busstilbudet må bli bedre, spesielt for ungdom. Bussene må gå sånn at ungdom kan dra på besøk og delta på aktiviteter, og komme seg hjem til riktig tid – uansett hvor man bor på øya.

Andøy er omringet av hav. Her ligger det et stort potensial for bedre transport- og kollektivtilbud som ferge og hurtigbåt.

Veiene må være trygge – ikke bare for de som kjører bil, men også for myke trafikanter. Vi mener at kommunen må jobbe spesielt for at skoleveier er trygge og legge til rette for at eldre og forflytningshemmede kommer seg fram.