Mona Fagerås enstemmig innstilt som førstekandidat til Stortinget for Nordland SV

Publisert av: Nordland SV Publisert: 16. september 2016
Oppdatert: 09. juni 2021
Mona Fagerås er enstemmig innstilt som førstekandidat for Nordland SV til stortingsvalget neste høst av nominasjonskomiteen i Nordland SV. Fagerås er glad for tilliten. – Jeg er stolt og glad for den tilliten jeg har fått av nominasjonskomiteen. Jeg er innstilt på å sette inn alt jeg har av krefter til beste for befolkninga I Nordland, sier Fagerås. Hun understreker at det er nominasjonsmøtet som endelig avgjør

Marit Tennfjord har ledet nominasjonskomiteen. Hun forteller at innstillinga fra komiteen er enstemmig.

– Vi har hatt en god prosess og hatt gode diskusjoner. Vi mener denne lista er et lag som vil jobbe sammen for et mer rettferdig Norge og til beste for folk i Nordland. På nominasjonsmøtet den 25. september vil de fem øverste på lista bli nominert. Resten av lista blir avgjort på årsmøtet i februar.

Mona Fagerås har vært kommunestyrerepresentant i 12 å i Vestvågøy og i dag er hun fylkesråd for næring og regional utvikling. Hun er fra Vestvågøy i Lofoten. Fagerås er utdannet lærer og har de siste årene vært rektor i Vestvågøy kommune. Hun har to barn.

På andreplass foreslår komiteen leder av Nordland SV og gruppeleder i fylkestinget, Marius Meisfjord Jøsevold. Jøsevold er fra Nesna. Også han har erfaring fra lokalpolitikken, og er nå en profilert medlem av Nordland fylkesting.

Åshild Pettersen, kvinnepolitisk leder i Nordland SV, er foreslått på 3.plass. Pettersen er opprinnelig fra Vesterålen, hun er nå bosatt i Vefsn hvor hun er kulturarbeider og varaordfører.

På fjerdeplass innstiller komiteen på Vegar Johan Jæger, fra Narvik. Jæger er gruppeleder for SV i bystyret i Narvik.

Kandidaten til femteplassen er Kaja Ljønes Lund fra Bodø. Lund er generalsekretær i Sosialistisk Ungdom.